Rehab fas 2

Höft och knä problem har jag som många andra löpare haft ett tag. Höften är sedan länga helt återställd, men jag kör ändå i förebyggande syfte mina rehabövningar ett par gångar i veckan.

Höger främre knäskål börjar bli bättre, den som har krånglat mest och vänster knä blir ofta svullet när jag utmanar kroppen lite mera. Sedan har jag ju den för löpare vanliga ömheten på utsidan av båda knän.

Vad gör jag för att rehabba?

Sjukgymnast-Peter, som är helt fantastisk. Han fattar liksom det där med att man inte tar en träningspaus, men att man kanske ändrar lite och kör lite lugnare pass en period. Han stretchar, lossnar/drar i knäskålen och massera mina knän. Det ser ni, det är njutning!

Följande övningar kör jag 4 dagar i veckan:

4 x 15 spark framåt med gummiband
4 x 15 benböj m 12 kilo
2 x 50 drar ben och knä utåt med gummiband
20 minuter varje dag på balansbrädan
2 olika stretch för knä, baklår och rumpan, varje dag

Efter förra helgens ultra maraton, är jag bara mera biten av löpningen och hela grejen med att utmana kroppen och bara springa längre och längre. Och då behöver jag bli bra i knäna.

20130810-073846.jpg

Kommentera

