Det gick! 5 mil går det att springa. -Såhär gick det för mig.

Många har frågat. Här kommer min upplevelse:

Södertälje tur-retur har varit inplanerad sedan några veckor tillbaka. Tyvärr sa mitt sällskap ifrån redan i början av veckan och jag fick springa ensam. Kanske bra, för denna första gången.

Jag laddade med absorb, allsidigt mat och kolhydrater dygnen innan. Rutten var noga planerad, när jag gav mig iväg vid 10-tiden i onsdags.

Det var 23 grader, bakande sol och jag insåg snabbt att vätska påfyllning och skygga var det jag skulle fokusera på. Jag ändrade rutten och sprang efter skygga och mot ställen, där visste jag kunna fylla på vatten.

Såhär gick det, på mitt första 5-mils pass:

IMG_3744

Första milen var enkelt och gick ganska snabbt, efter 12 km höll jag min första paus på MacDonalds. Kaffe och vattenpåfyllning. Bra flyt, bra tempo. Kaffe ÄR bara bäst när man behöver det!

bild-10

Efter 26 km paus vid Tullingesjön, ett vanligt långpass skulle ha stannat här. Jag har 24 km kvar. Är hungrig och äter en proteinbar med kanelbulle smak. Helt underbar! Testa! Segt att komma i gång efter 10 minuter på ryggen i gräset, men nu håller jag bra tempo 5:30 de nästa 10-12 km.

IMG_3751

Sprang förbi lite allt möjligt. På 50 km, kan man ta sig långt. Jag sprang  förbi en moske, får i en hage, barn och pappor som badar. Ett koloniområde, fött samma år som jag. Undrar om den oxå har en 40-års kris?

bild-11

Här i action, 6 km kvar. Eftersom jag tagit det lugn, har jag bra flyt, känner bara lite av knäna och är törstig.

Vid 47.1 km håller jag på att gå in i väggen. Jag smsar en kompis och ber honom ringa och ta’ mig de sista 3 km hem. Jag stannar och stretchar, besluter att jogga hem. Får ändå upp farten lite, pannbenet är stärkare än jag trodde och jag bestämmer mig för att springa runt kvarteret, till jag lagt de sista 3 km bak mig. Jag lyckas, 4 gångar runt och jag är upp i 50 km. När jag ligger på gräsmattan ringer han, han har sett mitt sms och undrar om jag tog mig hem och genom mina 5 mil. Och JA, det gjorde jag. 5:47 var tiden, exkl pauser. Just nu är jag nöjd att jag klarade mig igenom streckan i lugnt tempo, med låg puls. Precis som ett ultralopp skall vara. Pannbenet kan mera än man tror och är man bara lite envis, har rätt inställning och gott om tid, så fixar man nog 10 mil oxå. Eller vad tror ni?

Jag vet att jag kommer genomföra mitt första ultralopp den 4/8, som är just på 5 mil.

 

 

Kommentera

