Från powerwalks till maraton och ännu längre mål!

Min tidigare PT Max och hans kollegor på MF hälsa är imponerad av min utvecklingen inom löpning och träning som jag gjort, enligt dom, på bara 18 månader.  Vilket är väldigt roligt att få höra!

Från powerwalks a 45-90 minuter 1 gång i veckan, till 5 pass och 7-11 mil i veckan. Jag skulle vilja säga, att jag gått från soffpotatis till längre mål än maraton och det känns fantastiskt!

Jag började träna med Max i december 2011. Målet var att lära mig mera om löpning, få hjälp med ökat motivation och med en strategi för en hälsosammare livsstil.  Jag lärde mycket om löpning, funktionell träning, bålstabilitet och kost. Det ända jag inte uppnådde var ökat träningsmotivation. Jag ser i efterhand att jag hade lagt över ansvarat för min motivation på Max. Ja, I hör ju hur det låter! Det är klart att jag inte förändrade så mycket under de 5 månader jag tränade med Max. Men jag började processen och skapade mitt intresset, jag lärde mig teknik och grunderna, som gör att jag är den löpare jag är idag!

I april förra året slutade jag träna med Max och av någon anledning, så kom motivationen snabbt. Nu var det mitt ansvar att jag kommer i träningskläderna och iväg. Jag hade gått upp några kilo i vikt och med orden från en väninna som är kostrådgivare: ”du måste avverka 3 ombytta pass varje vecka” kom träningsmotivationen för allvar. Det var inget problem, att ta på mig löpareskorna och jag köpte ett gymkort nära jobbet. Det skulle vara enkelt att gymma innan/efter jobbet och på lunchen. Min strategi var att det skall vara enkelt och snabbt när tiden är knapp. Det skall vara flexibelt, så det aldrig finns en anledning för att inte ta första steget och komma iväg.

I löpet av några veckor började jag planera för att få in 4-6 pass i veckan (det kräver en del planering i mitt liv för att hinna med den träningsmängd) och ställde klockan på 05.05 för att gå upp och åka första pendeln till stan för träning. Konditionen byggde jag till stor del upp på crosstrainern och med korta löp pass. Kontinuerligt och mycket träning blev en naturlig del av min vardag.

Men den stora förändring kom 14. september 2012, när jag för första gång på 18 år sprang ett lopp. Tjejmilen, det var otroligt kul att springa på tid, kul med stämningen inför loppet och känslan när du är klar! Jag visste direkt att jag var fast!

När jag anmälda mig var målet att ta mig runt och när jag åkte in till starten, visste jag inte om jag kunna springa hela milen. Det kunna jag! Måltiden var 54.21 och jag var nöjd, men visste också att jag kunna ha gjort det mycket bättre med rätt förberedelse och mera målinriktat fokus. Jag hade lärt mig mycket om hur man skall göra inför ett lopp och hur jag skall ladda… eller inte ladda. Jag visste att jag hade gjort alla tänkbara fel, men jag var i gång och lärde mig hela tiden. Samma kväll var anmälan till Hässelbyloppet gjort och jag förbättrade tiden till 52.32. Banan är enklare och flack, men ändå en förbättrad prestation.

Nu har jag lärt mig att jag inte springer fort, men min grej är att springa långt. Mitt pannben har växt reellt sedan jag började springa och nu tar jag utan problem minst 3 mil varje lördag morgon, utöver de 2-3 övriga pass under veckan. För mig en perfekt start på helgen.

Att jag även har tagit upp min simning (jag tävlingssimmade som tonåring) och hinner med 2 pass på gymmet i veckan är fantastiskt!

Idag är det 18 dagar kvar till maraton och jag är redan nervös inför starten och mina förväntningar på tid och prestation. Förberedelserna och vilan har börjat och långpassen blir kortare, på lördag skall jag dra 25 km av banan med Gustaf, som är en van och ännu mera rutinerad löpare än jag. Det ser jag fram emot.

Har jag en bra dag 1. Juni, ligger jag upp det som jag planerad och lyckas jag få i mitt nog vatten, så hamnar tiden på 4:15 och då kan vi prata om ”runners high”. Detmål nummer 1 avklaret!

2 thoughts on “Från powerwalks till maraton och ännu längre mål!

  1. Vad roligt att jag skrev 4:15… Om allt går väl. 3:52:05 blev tiden för min första mara. Nästa år är målen att komma ner runt 3:35.

Kommentera

