Söndagens utmaning Ultra Intervaller!

Söndagens utmaning är en mil varje timme. Ultra Intervaller! 6 x 1 MIL

Jag har sällskap på dom flesta passen, vill du hänga med går det bra, nedan ser du när starterna går. Jag är säker på att kroppen och benen orkar. Utmaningen blir att 6 gångar ta på sig träningskläderna och ge sig iväg.

1. Intervall kl. 6.00

2. Intervall kl 9.00

3. Intervall kl 12.00

4. Intervall kl 15.00

5. Intervall kl 18.00

6. Intervall kl 21.00

Under dagen uppdatera jag detta inlägg, så ser ni alla hur det går och hur det känns!

På twitter och instagram taggar jag inläggen #1milvartrejdetimme

6:00 Nu kör vi!
6:00 Nu kör vi!

Runda 1: 

-1 grad, sol och lite snö i luften.

Det märktes att jag har vilat sista dagarna (utöver min 26 km promenad i fredags), löpstegen var lätta, inget smärta varken i höft eller på andra ställen. Jag höll en jämn fart på 5:15-5:40 hela vägen och kom hem efter 56:12. Största delen av rundan är min vanliga morgonjogg, känns bra att jag kan backarna. Första milen avklarat!

Runda 2:

0 grader, sol och snö på slutet.

Samma rond som första. Jag är van att köra två pass på en dag, så andra ronden var inget ut över det vanliga. Bra avsätt, lätta steg och en bra känsla i kroppen bara lite stel i vaderna, men annars mår kroppen bra. Skönt med musik som draghjälp. Denna rond gick mycket enklare än förra, ännu en gång påmind om att jag föredrar sträcker på över 10 km. Jag höll en skaplig jämn fart på 5:09-5:47 och hamnade på 55:10 denna gång. Nu återhämtning och vila i soffan, på nästa pass hänger Magnus 1 med som pepp. Jag märker redan nu att det är svårt att äta och få i sig tillräckligt med vatten. 2. av 6 mil avklarad.

Runda 3:

1 grad, sol och lite motvind.

Denna gång hade jag sällskap av Magnus 1, vilket gjorde det enkelt att komma i väg och enkelt att hålla tempo. Vi är vana att springa tillsammans, vilket gjorde det extra bra att han sprang med! Jag är nu stel i vaderna och börjar känna lite av höften, annars mår kroppen toppen bra! Inga problem med de första 3 mil. Nu lite mat, mycket vatten och sedan en paus på soffan. Tiden hamnade på 5:03-5:47, jag tappade tid på sista 2 kilometerna. 54:54 gör intervallpass 3 till det snabbaste! Bara 3 mil kvar! 🙂

Runda 4:

1 grad, sol, snö, hagel och en del motvind.

Nu börjar det kännas att distansen närmare sig ett maraton. Inte lika mycket energi som tidigare och backarna tog emot lite extra. Magnus 1 hakade på igen, vilket var toppen bra. Tack Magnus! Kroppen funkar utmärkt, inga problem med magen som många verkar få efter 3. rundan. Tappar lite fart, men det kan jag leva med efter 4 mil. 5:26-6:04, en samlat tid på 57:05. Jag är nöjd så länga jag håller mig SUB60. Vill oxå tacka för alla sms, kommentar, tweets etc. pepp gör det lite roligare! Då är det bara 2 mil kvar och nu hinner jag sova 35 minuter!

Runda 5:

3 grader, sol och snö om varannan.

Grym känsla! Jag hade sällskap av Magnus 2, som körde sin 6 x 1milvartredjetimme för 3 veckor sedan. Tack Magnus 2, för inspiration och att du tog dig tid att springa med mig! Grymt! Grymma pepp-/träningskamrater jag har! Stort tack till alla ni som hör av er! Kroppen och knoppen mår bra, riktig bra. Stel i benen, vilket är helt naturligt efter 5 mil. Nu fyller jag på med massor vatten och en riktigt god smoodies, svårt att äta och hungern är helt obefintlig. Farten på 5. rundan är inget att skryta om 6:02 är snittiden och vi kom i mål på 1:00:22, men med 50 km i benen är jag ändå nöjd. Nu är det soffläge under täcket fram till 20.45.

Efter 6 mil ser jag ut såhär.
Efter 6 mil känns det riktigt bra!

Runda 6:

Nu blev det mörkt och det tar för första gång emot att ge sig ut. Kroppen mår bra, utöver stelheten i vaderna har jag inga problem eller smärtar. Jag är frysen och lyckas inte få upp värmen, så jag torktumlare min kläder för lite värme.  Rikard hänger med på största delen av rutten och peppar riktigt bra med tillrop och beröm hela vägen. TACK för det Rikard och tack alla ni andra för alla tweeds och sms, de som gjort liknande utmaningar vet hur mycket det betyder! Jag håller helt ok tempo runt 5:45-6:00 hela vägen till jag kommer till Källbringskolan och inte orkar ta mig upp för ”helvetes” backan, som är lååång och seg. Jag går halva upp och springer sedan den sista kilometer hem. Vilket gör att tiden ligger på 1:03:23. Inget att skryta om men med tanke på att jag lagt 60 km bakom mig, om är jag ändå nöjd.

Nu ett par välförtjänta vilodagar!

2 thoughts on “Söndagens utmaning Ultra Intervaller!

  1. Fan vad grym du är! Har själv kommit igång bra med löpningen igen men för mig räcker det med ett pass på en mil…heja heja!!! Kram Pelle

Kommentera

