Smalltalk… är det verkligen ett måste?

Under alla mina år med personalansvar, har jag på otalliga ledarskapskurser och av flera coacher fått veta att jag måste vara mera ”blå”. Måste ge personalen mer uppmärksamhet och ta mig mera tid till personliga smalltalks.

Men nu efter några månader utan personalansvar, undrar jag. Är det verkligen nödvändigt?!? Måsta man vara mera social och mindra effektiv, bara för att man är chef och ledare? OK, jag kanske är mindra farlig, om jag är mera personlig… Det håller jag med om. Och givetvis skall man vara människa och ta sig tid!

Men inte skall effektiviteten drabbas av kafferastar och smalltalk!

Annonser

One thought on “Smalltalk… är det verkligen ett måste?

  1. Jag tror inte det ena behöver utesluta det andra. En bra chef ser, lyssnar in OCH är effektiv. Och det är väl det som skiljer bra chefsämnen från varandra. Tror jag. Kram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s