Godmorgon kära vänner!

Att vistas på andra ställen än hemma i Stockholm, är båda inspirerande och nyttigt. Det är når man kommer hem igen, man inser hur bra och underbart vi har det hemma i Sverige! En sak saknar jag dock i Stockholm. Ok, det är mera än så, men en ting fattas helt klart… I Stockholm hälsar man inte på varandra! Når jag promenera runt skogen eller på vägarna i Fullersta, tittar folk konstigt på mig, når jag hälsar. I Danmark, spelar det ingen roll om det är tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Man hälsar alltid på varandra. Når man går till butiken, når man är ute och springer eller når man bara promenera till jobbet. Når jag för några år sedan bodde på Södermalm, var jag säker på att det var folk i innerstan, som lever mera anonymt och därav inte hälsar på varandra… men i förorten, visar det sig vara likadan.

Synd tycker jag, det är en härlig känsla att vara vänlig och dela med sig av ett leende till andra. Jag kommer försätta hälsa, en dag lär mina grannars grannar i Fullersta sig kanske! Om inte, får de förätta tycka att den där tjejen i nr 11 är lite konstig!

One thought on “Godmorgon kära vänner!

  1. Du har helt rätt. Om någon helt ”omotiverat” hälsar, så tror folk att man antingen är lite ”efter” eller påtänd. Och jag tror det är därför jag själv blir så löjligt glad när någon hälsar med ett leende. Diana, lova att aldrig sluta med det!
    Efter några veckor på landsbygden kan jag konstatera att det är den största skillnad från hemma i förorten – alla hälsar. Det känns bra. Riktigt bra. kram!

Kommentera

