När man haft bråttom länge måste man stanna upp och vänta in sin själ.

-Gammalt kinesiskt ordspårk

Annonser

Målsätning och planar, hur gör man?

Vad händer när man sätter upp ett mål? När man får en idé och/eller inspireras av andra.

I 2014 gick jag fotrallyt, en tävling där man går runt mälaren i march tempo (5 km/timmen). Under tävlingen pratade jag med flera andra, som funderade på att åka till Ungern i maj året efter och springa ett 6-dagars lopp. Jag blev intresserad av utmaningen och sa direkt att jag var med. Som så ofta, så backade de andra, men det gör inget för jag hade bestämt mig.

Jag anmälda mig i juli 2015 och siktade in mig på att slå danska rekordet, som då var på 588 560 meter. Jag hade 10 månader på mig till förberedelse. Och det var en del som skulle läras, kollas upp, testas, köpas och så all träning förstås.

Jag pratade först med min tränare, som sköter min träning. Ser till att den är målinriktat, att kroppen orkar med och håller sig skadafri. Han rådgiver mig i vilka lopp jag skall springa och när de bör ligga, så kroppen och huvudet får den återhämtning som behövas.

En plan blev lagt upp. Jag började testa kläder, skor, näring och flygbiljetten bokades.

Ibland behövas inte så mycket mera än driv, engagemang och viljan till att lyckas.

 

Tillfällig ute!

Jag är just nu tillfällig ute.

Tar en paus från det egocentriske bloggande, alla selfies som verkar vara nödvändigt för många för att överleva dagen.

Sommaren är kort, njut av den. Njut kärleken som finns nära dig. Håll igång och rör på dig, då blir du lycklig. Ät hälsosamt och grönt, så förhöjer du känslan för livet. Vistas i skogen. Fokusera på de som är viktiga och ger dig energi. Spill inte tiden på de som inte bryr sig.

Jag hoppas ni alla har en underbar sommar!

Jag njuter av värmen, solen och kärleken. Vi hörs i höst!

Det börjar dra ihop sig! Köpenhamn väntar.

Det börjar verkligen dra ihop sig! Barnvakt är bokat. Familjhelg planerad. Rutten kollat. Alla detaljer dubbelkollat. Maten packat. Kläderna bestämda och snart packade. Uppladdning har börjat. Jag har en vecka till att fylla på alla depåer och ladda med massor nyttigheter.

Att bryta har aldrig varit ett alternativ för mig. Men hur kommer det bli denna gång? Kommer foten hålla? Höften? Är jag i tillräckligt bra form? Jag har inte sprungit många mil denna vinter, ännu mindre i år. Det kommer inte bli ett pb på en lätt och flack bana, som planerad.

Målet är att jag skall ta mig runt i ett vackert Köpenhamn, utan större smärtor under tiden och utan att vara sönder efteråt. Jag tror jag kan. Men det är ändå med en viss oro jag packar väskan denna gång.

Jag ser verkligen fram emot att se härliga Köpenhamn från en ny sida. Förväntan. Glädje. Hemlängtan. Och lite oro. Är känslorna som befinner sig i kroppen just nu.

En dag med energi, lycka och glädje.

Jag somnar tidigt, vaknar pigg och utvilad när klockan ringar 4.45.

Börjar med 12 km löpning, helt utan smärtor och bara få känningar i vänster häl. Lycka är total och lite till.

Sedan knyckar jag sista parkeringen på pendelparkeringen. I ös regn. Kl 7.55, där det alltid brukar vara fullt. Lycka och lite lättnad.

På jobbet träffa jag alla härliga och fina kollegor. Tacksam. Lyckan av att ha hamnat helt rätt i arbetslivet er stort.

17.15 träffar jag Sofia på centralen. Vi skal ha en tjejkväll. Shopping. Tapas. Skratt. Och fina samtal. Glädjen av att ha en mycket fin relation till en älskat dotter er fin.

Avslutar dagen med bokläsning och lite rehab tränig.

Träningslördag, blev till träningshelg!

Jag har senaste halvåret haft träningstema var annan helg när barnen är hos deras pappa, ett helt perfekt upplägg tycker jag.

När barnen är hos deras pappa, passar jag på att jobba lite mera, onsdag är väninna dag och helgen är bokat med träning, träningsdejtar och effektiv vila.

Denna lördag hade jag planerad in:

  1. Morgon meditation, 30 minuter
  2. Morgon rehab för onda hälsporrar och vader, 20 minuter
  3. 1,5  timmes funktionell styrka, fokus på bröst, armar och axlar.
  4. 3 km powerwalk, första steg på 3,5 månad.
  5. 2 km simning.
  6. 30 minuter vattenlöpning.
  7. Tranport cykling mellan hem, simhall, affären och hem igen. Totalt 9 km.

Totalt ca 4  timmer och 20 minuters träning på en vanlig lördag. Riktigt härligt.

Emellan träningarna hann jag med en brunch med bästa Ulrika och lördagsmyskväll med barnen.

Jag försöker alltid vara lite väl ambitiös, ju högra målet är, ju mera blir av. Jag hade dock varit lite väl pigg när jag planerade och simningen, 20 km hoppade jag och vilade i bastun istället. Känns i efterhand helt rätt.

Söndag såg ut som följande:

  1. Morgon meditation, 30 minuter
  2. Morgon rehab för onda hälsporrar och vader, 20 minuter
  3. 1  timmes styrka, med fokus på ben, bål och rumpa.
  4. 40 minuter vattenlöpning.
  5. 28 km snabbdistans spinning.
  6. Transport cykling mellan hem, simhallen, barnens matcher. Totalt 20 km.
  7. 8 x långa backintervaller på trainer. Totalt 12 km.

Totalt blev det 6 timmer och 20 minuters blandat träning.

Nu krama soffan och vila lite, imorgon blir det utvärdering hos Naprapat-Erik, kan jag fortsätta öka på powerwalk, börja jogga inom några veckor, för sedan börja springa längre streckar? Jag hoppas det!

Hoppas ni har haft en lika härlig helg som jag!

Lämna aldrig utfallsstegen!

Jag har pausat mina vanliga 2 x 20 utfall 4 gångar i veckan pga mina problem med fötterna. Nu har jag fått nya övningar och börjat göra statiska utfalls steg.

Wow! Veckans lärdom är: Lämna aldrig dina utfallsstegi flera månader!

Men… Nu är jag igång igen och vilken underbar träningsvärk det blir!

Ett fint exempel hittat på google:

Utfallsteg